Milloin ja miksi pienyrittäjän kannattaa palkata freelancer?

Milloin ja miksi pienyrittäjän kannattaa palkata freelancer?

Milloin ja miksi pienyrittäjän kannattaa palkata freelancer?

Suomi on täynnä pienyrittäjiä. Kunnianhimoisia ja osaavia yrittäjiä, jotka tekevät työtään yksin tai muutaman työntekijän voimin. Freelancerien määrä on kasvanut viime vuosina, ja moni on tehnyt harppauksen oman itsensä pomoksi – todistan tätä omalla alallani digimarkkinoinnin parissa nykyään lähes kuukausittain.

Freelancereiden kasvun määrä helpottaa myös pienyrittäjän arkea.

Ulkopuolinen apu voi olla tarpeen, kun aika tai omat taidot eivät riitä

Freelancerin palkkaaminen on erinomainen tapa hankkia ulkopuolista apua yritykselle, etenkin satunnaiseen avuntarpeeseen.

Yrittäjä saattaa tarvita työssään apua ja ulkopuolisen tuoretta näkökulmaa – otetaan esimerkkitapaukseksi yrityksen markkinointi. Ulkopuolisen työvoiman tarve voi olla pienimuotoista ja satunnaista, esimerkiksi juuri markkinointistrategian luonnin tai visuaalisen ilmeen saralla. On mahdollista, että yrittäjä on intohimoinen ja taitava alansa ammattilainen, mutta markkinointiin ei ole tarpeeksi ymmärrystä tai kiinnostusta. On myös mahdollista, että yrityksen ydintuote vie niin paljon yrittäjän ajasta, että aikaa markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen ei yksinkertaisesti löydy. 

Opille, sparraukselle ja markkinoinnin tekijälle olisi tarvetta, mutta kokoaikaisen markkinointihenkilön palkkaus ei ole syystä tai toisesta mahdollista saati kannattavaa.

Freelancer tuo asiantuntija-apua joustavasti eri osa-alueille

Yllämainitussa tilanteessa freelancerin palkkaaminen on hyvä ratkaisu.

Markkinointiin erikoistunut freelancer pystyy tarjoamaan apua joustavasti: freelancerin voi palkata myös lyhyelle ajalle, ja myös pienempiin projekteihin.

Freelancerin käyttö voi olla paras tapa löytää alan parhaat tyypit eri osa-alueille – yksi on hyvä Instagram-markkinoinnin kanssa, toinen hanskaa Facebook-markkinoinnin ja visuaalisen puolen paremmin. Kolmas tuottaa taitavasti sisältöä nettisivuille ja blogiin, ja neljäs on guru hakukoneoptimoinnin kanssa.

Freelancer auttaa yrittäjää joustavasti . Tässä kurkistus omaan arkeeni: teen mielelläni töitä kahviloissa, kahvikupin äärellä. Ympäristö inspiroi, ja olen tuotteliaimmillani pienessä hälinässä, mutta kuitenkin omassa rauhassa kuulokkeet korvilla.

Toimin itse markkinoinnin ja sisällöntuotannon saralla freelancerina. Teen töitä, kun asiakkaani työpanostani tarvitsevat – projektini ovat vaihdelleet yksittäisten artikkeli-toimeksiantojen lisäksi ajallisesti viikon projektista kuukausittaisiin työtehtävien välillä. Olen ennenkaikkea joustava, ja autan yrityksiä alkuun esimerkiksi Instagram- ja Facebook-tilien kanssa, kirjoitan heidän blogejaan ja teen sisältöyhteistyökampanjoita London and beyond -blogissani.

Rakastan työtäni – voin toimia näin monipuolisesti ja auttaa yrityksiä alalla, jossa olen hyvä.

Freelancer voi olla järkevä ratkaisu etenkin aloitteleville yrittäjille sekä pienyrittäjille

Työntekijän palkkaaminen voi olla monelle yritykselle tänä päivänä riski – työntekijän palkkaaminen ei ole halpaa puuhaa, ja rekrytointiprosessi vie aikaa. Aloitteleville sekä pienyrittäjille freelancer onkin usein ideaali ratkaisu, mutta toki yrityksen kasvaessa tai vakiintumista vaativissa tilanteissa työntekijän palkkaamisessa voi olla huomattavia etuja.

Nykyajan yritysmaailma alleviivaa joustavuutta. Freelancer sopii erinomaisesti lyhyisiinkin projekteihin, ja etenkin yrityksille joilla on tarvetta reagoida nopeasti oman alan käänteisiin. Freelancerin kanssa tarvitse sitoutua vaan työ tehdään tarpeen mukaan, ja palkka maksetaan projektikohtaisesti. 

Kun freelancer toimii oman yrityksensä tai toiminimen kautta, hoitaa työhön palkattu freelancer muun muuassa omat eläkekulunsa, ja yrittäjä hoitaa vain laskun tehdystä työstä. Mikäli omaa yritystä tai toiminimeä ei ole, laskutuksen tulee asioiden helpottamiseksi toimia osuuskuntien kautta.

Mistä sopivan freelancerin löytää ja mitä prosessissa tulee ottaa huomioon?

On tärkeää, että yrittäjä löytää työlle tekijän johon luottaa ja jolla on työmoraali ja kokemus kunnossa. Henkilökemioiden tulee myös kohdata. Mistä sopivia tekijöitä sitten löytää?

Puskaradio on yksi parhaista kanavista – kun joku tietää työlle tekijän, on suosittelija jo valmiina. Facebookissa on lukuisia eri yrittäjäryhmiä, joista omalla alalla toimiville freelancereille voi kysellä suosituksia. Pyydä freelancerilta kuitenkin aina työnäytteet ja referenssit ja mieti, ovatko ne oman yrityksesi kannalta relevantteja.

Hyvillä freelancereilla lista työnäytteistä on myös helposti saatavilla, ja sopiva freelancer osaa ehdottaa ratkaisuja projektin toteutusta silmällä pitäen. Sovi myös asiat aina kirjallisesti, joko erillistä sopimuspohjaa tai emailia käyttäen.

Lue lisää freelancerin työstä ja palkkaamisesta täältä. 

Mikäli tarvitset apua sisälläntuotannon tai somen kanssa, tai mietit yritysblogin aloittamista, minulle voit laittaa viestiä leenamari.laukkanen (a) gmail.com. Lue lisää palveluistani täältä.

About the Author

Leave a Reply