Yritys, näin hyödynnät Instagram Storiesia markkinoinnissasi

Yritys, näin hyödynnät Instagram Storiesia markkinoinnissasi

Yritys, näin hyödynnät Instagram Storiesia markkinoinnissasi

Instagram on uudistanut palveluaan viime aikoina vilkkaalla tahdilla. Yksi uudistuksista on Instagram Stories, joka mahdollistaa kuvien ja videoiden lataamisen palveluun 24 tunnin ajaksi. Instagram Storiesia on helppo ajatella Snapchatin kilpailijana, eikä samankaltaisuutta käy kieltäminen: Storiesiin ladatut tiedostot poistuvat automaattisesti palvelusta 24 tunnin kuluttua. Instagram Stories tarjoaa yrityksille monia uusia ja helppoja keinoja koukuttavaan markkinointiin ja se tuo brändisi näkyviin entistä monipuolisemmin.

Toimin itse sosiaalisen median managerina ja sparraajana, ja olen tullut viime aikoina erittäin tutuksi Instagram Storiesin kanssa. Innostuin tutkimaan aihetta lisää erään asiakasprojektin jälkeen: hioimme asiakkaan kanssa  minun heille tekemänsä somekampanjan yksityiskohtia, ja sovimme Instagram-tilin päivityksen ohessa myös Instagram Storiesin päivityksestä. Ymmärsin, että yrityksillä on paljon potentiaalia tehdä markkinointia tätä ominaisuutta hyödyntäen.

Poimi alta vinkit Instagram Storiesin käyttöön!

1 Stories on helppo ja nopea markkinointikeino

Storiesiin on helppo päivittää satunnaisia kuvia ja videoita päivän mittaan, eikä niitä ole välttämätöntä suunnitella etukäteen. Storiesin käyttö ei vaadi suuria ponnisteluja ja siinä on mahdollista käyttää myös vanhoja, puhelimen kamerarullasta löytyviä valokuvia.Moni yritys suunnittelee tänä päivänä Instagramin visuaalisen ilmeen huolella, ja tarkoin mietittyyn tyylin sopii harvoin spontaaneja otoksia päivän kulusta. Usein ajatellaan, että Instagram-feedin on noudattava tiettyä kaavaa sisällön ja kuvanmuokkauksessa käytettävien filttereiden osalta, jotta se olisi mahdollisimman näyttävä ja kiinnostava.

Instagram Storiesiin tämä ei kuitenkaan päde, vaan sen hienous on juuri sen spontaaniudessa ja aitoudessa – ja oikein käytetty spontaanius on omiaan sitouttamaan seuraajiasi ja saada heidät kiinnostumaan yrityksestäsi.

Vaikka helpoin ja nopein tapa ei ole aina se paras markkinointitapa, Instagram Storiesissa näistä ominaisuuksista on vain ja ainoastaan hyötyä. En väitä, etteikö IG Storiesinkin sisältöä kannattaisi edes vähän suunnitella ja pohtia strategisesti, mutta tiedoston (oli se sitten kuva tai video) lataaminen ei ole korkeampaa tiedettä.

2 Instagram Stories on mainio paikka jakaa behind the scenes -kuulumisia

Yksi Instagram Storiesin parhaista puolista on se, että se on paljon varsinaista kuvafeediä rennompi.

Jos joskus sattuu käymään vaikka niin, että kahvit leviävät työpöydälle tai astuu sateella lätäkköön, voi näitäkin sattumuksia olla hauska jakaa seuraajille. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan. Jotkut lähteet väittävät, että mikäli et ole itse oman yrityksesi brändi, pitäisi välttää julkaisemasta henkilökohtaisia juttuja.

Tämä on mielestäni preferenssikysymys. Itselläni ei olisi ongelmaa jakaa tällaisia pieniä mokia seuraajilleni, sillä ne palvelevat juuri sitä mitä Instagram Stories tekee parhaiten: jakaa aitoja ja spontaaneja fiiliksiä, mistä seuraajat usein pitävät. Toki ymmärrän myös yrityksiä, jotka haluavat pysyä asiallisemmalla linjalla ja joissa yrityksen brändi ei kulminoidu vain yhteen henkilöön.

2 Tarjouksia ja etuja asiakkaalle tarinoita hyödyntäen

Tarinat ovat oiva paikka palkita yrityksen Instagram-seuraajia tarjouksilla ja eduilla. Koska tarinat ovat esillä vain 24 tuntia, niillä voi houkutella asiakkaita tekemään spontaaneja ostopäätöksiä. Tarinoiden kautta markkinoitava edun kannattaa kuitenkin olla sen verran huomattava, että se aidosti herättää kiinnostuksen. Se voi olla joko pelkästään Tarinat-osiossa näkyvä alekoodi joka on voimassa vain tarinan Instagramissa olon ajan tai esimerkiksi etu, jonka voi myös lunastaa vastaamalla tarinoissa olevaan viestimahdollisuuteen.

Vaikka asiakas ei ostopäätöstä juuri sillä kertaa tekisikään, markkinointikeino jää luultavasti kuitenkin mieleen.

4 Tarinat sopivat hyvin uuden tuotteen ennakkomarkkinointiin

Onko yritykselläsi näkypiirissä lähitulevaisuudessa uuden tuotteen lanseeraus? Oletko pohtinut Instagramin hyödyntämistä tuotteen markkinoinnissa?

Instagram-tarinat ovat mainio alusta jakaa seuraajille tietoa uudesta tuotteesta. Sneek peekit herättävät seuraajan kiinnostuksen, ja siellä on helppo jakaa vähitellen lisää tietoa mielenkiintoisesta tuotteestasi.  Tämä on hyvä keino yhdistää edelliseen kohtaan: voit vaikka vinkata, että Instagram Storiesin seuraajat saavat ostettua uuden tuotteen alekoodin kanssa heti sen ilmestyttyä (tähän on hyvä vinkata päivä ja kellonaika, jolloin alekoodi julkaistaan).

5 Tarinat pitävät tilisi ihmisten ”huulilla”

Tarinat ovat näkyvissä syötteen yllä olevalla omalla erillisellä rivillään. Mitä enemmän tarinoita julkaiset, sitä enemmän tilisi on siellä näkyvillä. Koska syöte avautuu joka kerta kun käyttäjä alkaa seuraamaan seurattaviensa julkaisuja Instagramissa, on todennäköisyys suuri tulla huomatuksi. Oman kokemukseni mukaan Storiesia katsotaan Instagram-käyttäjien toimesta myös paljon. Omalla tililläni on noin 1660 seuraajaa, ja tarinoitani katsotaan keskimäärin 300 kertaa. Mielestäni tämä on erittäin hyvä määrä – 20% seuraajistani on nähnyt tarinani.

About the Author

Leave a Reply