Yritys, näin hyödynnät Instagram Storiesia markkinoinnissasi

Yritys, näin hyödynnät Instagram Storiesia markkinoinnissasi

Instagram on uudistanut palveluaan viime aikoina vilkkaalla tahdilla. Yksi uudistuksista on Instagram Stories, joka mahdollistaa kuvien ja videoiden lataamisen palveluun 24 tunnin ajaksi. Instagram Storiesia on helppo ajatella Snapchatin kilpailijana, eikä samankaltaisuutta käy kieltäminen: Storiesiin ladatut tiedostot poistuvat automaattisesti palvelusta 24 tunnin kuluttua. Instagram Stories tarjoaa yrityksille monia uusia ja helppoja keinoja koukuttavaan markkinointiin ja se tuo brändisi näkyviin entistä monipuolisemmin.

Toimin itse sosiaalisen median managerina ja sparraajana, ja olen tullut viime aikoina erittäin tutuksi Instagram Storiesin kanssa. Innostuin tutkimaan aihetta lisää erään asiakasprojektin jälkeen: hioimme asiakkaan kanssa  minun heille tekemänsä somekampanjan yksityiskohtia, ja sovimme Instagram-tilin päivityksen ohessa myös Instagram Storiesin päivityksestä. Ymmärsin, että yrityksillä on paljon potentiaalia tehdä markkinointia tätä ominaisuutta hyödyntäen.

Poimi alta vinkit Instagram Storiesin käyttöön!

1 Stories on helppo ja nopea markkinointikeino

Storiesiin on helppo päivittää satunnaisia kuvia ja videoita päivän mittaan, eikä niitä ole välttämätöntä suunnitella etukäteen. Storiesin käyttö ei vaadi suuria ponnisteluja ja siinä on mahdollista käyttää myös vanhoja, puhelimen kamerarullasta löytyviä valokuvia.Moni yritys suunnittelee tänä päivänä Instagramin visuaalisen ilmeen huolella, ja tarkoin mietittyyn tyylin sopii harvoin spontaaneja otoksia päivän kulusta. Usein ajatellaan, että Instagram-feedin on noudattava tiettyä kaavaa sisällön ja kuvanmuokkauksessa käytettävien filttereiden osalta, jotta se olisi mahdollisimman näyttävä ja kiinnostava.

Instagram Storiesiin tämä ei kuitenkaan päde, vaan sen hienous on juuri sen spontaaniudessa ja aitoudessa – ja oikein käytetty spontaanius on omiaan sitouttamaan seuraajiasi ja saada heidät kiinnostumaan yrityksestäsi.

Vaikka helpoin ja nopein tapa ei ole aina se paras markkinointitapa, Instagram Storiesissa näistä ominaisuuksista on vain ja ainoastaan hyötyä. En väitä, etteikö IG Storiesinkin sisältöä kannattaisi edes vähän suunnitella ja pohtia strategisesti, mutta tiedoston (oli se sitten kuva tai video) lataaminen ei ole korkeampaa tiedettä.

2 Instagram Stories on mainio paikka jakaa behind the scenes -kuulumisia

Yksi Instagram Storiesin parhaista puolista on se, että se on paljon varsinaista kuvafeediä rennompi.

Jos joskus sattuu käymään vaikka niin, että kahvit leviävät työpöydälle tai astuu sateella lätäkköön, voi näitäkin sattumuksia olla hauska jakaa seuraajille – ihmisiähän tässä kaikki ollaan. Jotkut tosin sanovat, että mikäli et ole itse oman yrityksesi brändi, pitäisi välttää julkaisemasta henkilökohtaisia juttuja.

Tämä on mielestäni täysin preferenssikysymys. En koe itse ongelmana jakaa tällaisia pieniä mokia seuraajilleni, sillä ne palvelevat juuri sitä mitä Instagram Stories tekee parhaiten: jakaa aitoja ja spontaaneja fiiliksiä, mistä seuraajat usein pitävät. Toki ymmärrän myös yrityksiä, jotka haluavat pysyä asiallisemmalla linjalla ja joissa yrityksen brändi ei kulminoidu vain yhteen henkilöön.

2 Tarjouksia ja etuja asiakkaalle tarinoita hyödyntäen

Tarinat ovat oiva paikka palkita yrityksen Instagram-seuraajia tarjouksilla ja eduilla. Koska tarinat ovat esillä vain 24 tuntia, niillä voi houkutella asiakkaita tekemään spontaaneja ostopäätöksiä. Tarinoiden kautta markkinoitava edun kannattaa kuitenkin olla sen verran huomattava, että se aidosti herättää kiinnostuksen. Se voi olla joko pelkästään Tarinat-osiossa näkyvä alekoodi joka on voimassa vain tarinan Instagramissa olon ajan tai esimerkiksi etu, jonka voi myös lunastaa vastaamalla tarinoissa olevaan viestimahdollisuuteen.

Vaikka asiakas ei ostopäätöstä juuri sillä kertaa tekisikään, markkinointikeino jää luultavasti kuitenkin mieleen.

4 Tarinat sopivat hyvin uuden tuotteen ennakkomarkkinointiin

Onko yritykselläsi näkypiirissä lähitulevaisuudessa uuden tuotteen lanseeraus? Oletko pohtinut Instagramin hyödyntämistä tuotteen markkinoinnissa?

Instagram-tarinat ovat mainio alusta jakaa seuraajille tietoa uudesta tuotteesta. Sneek peekit herättävät seuraajan kiinnostuksen, ja siellä on helppo jakaa vähitellen lisää tietoa mielenkiintoisesta tuotteestasi.  Tämä on hyvä keino yhdistää edelliseen kohtaan: voit vaikka vinkata, että Instagram Storiesin seuraajat saavat ostettua uuden tuotteen alekoodin kanssa heti sen ilmestyttyä (tähän on hyvä vinkata päivä ja kellonaika, jolloin alekoodi julkaistaan).

5 Tarinat pitävät tilisi ihmisten ”huulilla”

Tarinat ovat näkyvissä syötteen yllä olevalla omalla erillisellä rivillään. Mitä enemmän tarinoita julkaiset, sitä enemmän tilisi on siellä näkyvillä. Koska syöte avautuu joka kerta kun käyttäjä alkaa seuraamaan seurattaviensa julkaisuja Instagramissa, on todennäköisyys suuri tulla huomatuksi. Oman kokemukseni mukaan Storiesia katsotaan Instagram-käyttäjien toimesta myös paljon. Omalla tililläni on noin 1740 seuraajaa, ja tarinoitani katsotaan keskimäärin 300 kertaa. Ei se huono määrä ole!

Milloin ja miksi pienyrittäjän kannattaa palkata freelancer?

Milloin ja miksi pienyrittäjän kannattaa palkata freelancer?

Suomi on täynnä pienyrittäjiä. Kunnianhimoisia ja osaavia yrittäjiä, jotka tekevät työtään yksin tai muutaman työntekijän voimin. Freelancerien määrä on kasvanut viime vuosina, ja moni on tehnyt harppauksen oman itsensä pomoksi – todistan tätä omalla alallani digimarkkinoinnin parissa nykyään lähes kuukausittain.

Freelancereiden kasvun määrä helpottaa myös pienyrittäjän arkea.

Ulkopuolinen apu voi olla tarpeen, kun aika tai omat taidot eivät riitä

Freelancerin palkkaaminen on erinomainen tapa hankkia ulkopuolista apua yritykselle, etenkin satunnaiseen avuntarpeeseen.

Yrittäjä saattaa tarvita työssään apua ja ulkopuolisen tuoretta näkökulmaa – otetaan esimerkkitapaukseksi yrityksen markkinointi. Ulkopuolisen työvoiman tarve voi olla pienimuotoista ja satunnaista, esimerkiksi juuri markkinointistrategian luonnin tai visuaalisen ilmeen saralla. On mahdollista, että yrittäjä on intohimoinen ja taitava alansa ammattilainen, mutta markkinointiin ei ole tarpeeksi ymmärrystä tai kiinnostusta. On myös mahdollista, että yrityksen ydintuote vie niin paljon yrittäjän ajasta, että aikaa markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen ei yksinkertaisesti löydy. 

Opille, sparraukselle ja markkinoinnin tekijälle olisi tarvetta, mutta kokoaikaisen markkinointihenkilön palkkaus ei ole syystä tai toisesta mahdollista saati kannattavaa.

Freelancer tuo asiantuntija-apua joustavasti eri osa-alueille

Yllämainitussa tilanteessa freelancerin palkkaaminen on hyvä ratkaisu.

Markkinointiin erikoistunut freelancer pystyy tarjoamaan apua joustavasti: freelancerin voi palkata myös lyhyelle ajalle, ja myös pienempiin projekteihin.

Freelancerin käyttö voi olla paras tapa löytää alan parhaat tyypit eri osa-alueille – yksi on hyvä Instagram-markkinoinnin kanssa, toinen hanskaa Facebook-markkinoinnin ja visuaalisen puolen paremmin. Kolmas tuottaa taitavasti sisältöä nettisivuille ja blogiin, ja neljäs on guru hakukoneoptimoinnin kanssa.

Freelancer auttaa yrittäjää joustavasti . Tässä kurkistus omaan arkeeni: teen mielelläni töitä kahviloissa, kahvikupin äärellä. Ympäristö inspiroi, ja olen tuotteliaimmillani pienessä hälinässä, mutta kuitenkin omassa rauhassa kuulokkeet korvilla.

Toimin itse markkinoinnin ja sisällöntuotannon saralla freelancerina. Teen töitä, kun asiakkaani työpanostani tarvitsevat – projektini ovat vaihdelleet yksittäisten artikkeli-toimeksiantojen lisäksi ajallisesti viikon projektista kuukausittaisiin työtehtävien välillä. Olen ennenkaikkea joustava, ja autan yrityksiä alkuun esimerkiksi Instagram- ja Facebook-tilien kanssa, kirjoitan heidän blogejaan ja teen sisältöyhteistyökampanjoita London and beyond -blogissani.

Rakastan työtäni – voin toimia näin monipuolisesti ja auttaa yrityksiä alalla, jossa olen hyvä.

Freelancer voi olla järkevä ratkaisu etenkin aloitteleville yrittäjille sekä pienyrittäjille

Työntekijän palkkaaminen voi olla monelle yritykselle tänä päivänä riski – työntekijän palkkaaminen ei ole halpaa puuhaa, ja rekrytointiprosessi vie aikaa. Aloitteleville sekä pienyrittäjille freelancer onkin usein ideaali ratkaisu, mutta toki yrityksen kasvaessa tai vakiintumista vaativissa tilanteissa työntekijän palkkaamisessa voi olla huomattavia etuja.

Nykyajan yritysmaailma alleviivaa joustavuutta. Freelancer sopii erinomaisesti lyhyisiinkin projekteihin, ja etenkin yrityksille joilla on tarvetta reagoida nopeasti oman alan käänteisiin. Freelancerin kanssa tarvitse sitoutua vaan työ tehdään tarpeen mukaan, ja palkka maksetaan projektikohtaisesti. 

Kun freelancer toimii oman yrityksensä tai toiminimen kautta, hoitaa työhön palkattu freelancer muun muuassa omat eläkekulunsa, ja yrittäjä hoitaa vain laskun tehdystä työstä. Mikäli omaa yritystä tai toiminimeä ei ole, laskutuksen tulee asioiden helpottamiseksi toimia osuuskuntien kautta.

Mistä sopivan freelancerin löytää ja mitä prosessissa tulee ottaa huomioon?

On tärkeää, että yrittäjä löytää työlle tekijän johon luottaa ja jolla on työmoraali ja kokemus kunnossa. Henkilökemioiden tulee myös kohdata. Mistä sopivia tekijöitä sitten löytää?

Puskaradio on yksi parhaista kanavista – kun joku tietää työlle tekijän, on suosittelija jo valmiina. Facebookissa on lukuisia eri yrittäjäryhmiä, joista omalla alalla toimiville freelancereille voi kysellä suosituksia. Pyydä freelancerilta kuitenkin aina työnäytteet ja referenssit ja mieti, ovatko ne oman yrityksesi kannalta relevantteja.

Hyvillä freelancereilla lista työnäytteistä on myös helposti saatavilla, ja sopiva freelancer osaa ehdottaa ratkaisuja projektin toteutusta silmällä pitäen. Sovi myös asiat aina kirjallisesti, joko erillistä sopimuspohjaa tai emailia käyttäen.

Lue lisää freelancerin työstä ja palkkaamisesta täältä. 

Mikäli tarvitset apua sisälläntuotannon tai somen kanssa, tai mietit yritysblogin aloittamista, minulle voit laittaa viestiä leenamari.laukkanen (a) gmail.com. Lue lisää palveluistani täältä.

Miksi jokaisella yrityksellä tulee olla blogi?

Viimeisen vuosikymmenen aikana blogien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti.

Tässä ajassa blogit ovat muokanneet mediakenttää perusteellisesti, ja niistä on tullut haastaja perinteiselle printtimedialle. Blogeilla on monta käyttötarkoitusta – niistä inspiroidutaan, etsitään tietoa ja niiden kautta tehdään menestyksekästä bisnestä.

Blogit ovat loistava keino saada oma ääni kuuluviin ja toimia kontaktina ihmisiin. Ihmisiin, jotka ovat yritykselle aina potentiaalisia, uusia asiakkaita.

Blogi ei myoskään ole välttämättä kallis markkinointikeino verrattuna esimerkiksi printtimediaan tai muihin mainoskampanjoihin.

Olen listannut alle viisi syytä, miksi jokaisen yrityksen tulisi aloittaa blogi jo tänään!

1. Blogi tuo yrityksellesi lisää asiakkaita

Tärkein kohta heti ensimmäiseksi: blogilla on huikea potentiaali tuoda yritykselle lisää asiakkaita.

Säännollisesti päivitetty blogi mielenkiintoisine, aiheeseen liittyvine artikkeleineen luo sitoutuneen lukijakunnan ja tuo liikennettä.

On tärkeää, että blogi pysyy aiheessa. Seuraajiasi ja asiakkaitasi kiinnostavat suurella todennäköisyydellä yrityksen toimialaan liittyvat jutut. Aiheen rajaus on tarkeää, sillä mitä pienemmäksi aihe on rajattu, sitä sitoutuneempia seuraajat ovat. Sitoutuneemmalle seuraajalle on helpompi myydä.

2. Blogi antaa kasvot yritykselle

Blogilla on rajattomat mahdollisuudet vahvistaa yrityksen brändiä ja tuoda ajatusmaailmaa julki. Se antaa kasvot yritykselle, jonka brändi saattaisi jäädä muuten vaikeasti hahmotettavaksi.

Blogi on oiva kanava julkaista omaan alaan liittyvaa asiantuntijatietoa, yritysuutisia, työntekijoiden kuulumisia, tuoda omaa osaamista esille ja kertoa, missä mennään. Blogitekstiin saa ja pitää laittaa likoon vähän myös persoonaa – tämä on helppo keino tehdä yrityksestä helpommin samaistuttavampi ja lähestyttävämpi.

3. Blogitekstit luovat sisältöä yrityksen sosiaalisen median kanaviin

Blogiartikkeleiden jako yrityksen sosiaalisen median kanavissa tuo asiantuntevaa sisältöä Facebookiin, Twitteriin ja Instagramiin. Omien blogitekstien jakaminen toimii mainiona keskustelunavauksena someseuraajien kanssa, ja luo hyvän lahtokohdan vuorovaikutukselle asiakkaiden kanssa.

Omien juttujen jako somekanavissa on hyödyllistä myös liikenteen kannalta, sillä se tuo liikennettä yrityksen omalle sivustolle eikä ohjaa sieltä pois. Muiden juttujen jako on myös luonnollisesti sallittua, sopivassa suhteessa omien blogitekstien kanssa.

4. Blogitekstit ovat loistava paikka hyödyntää hakukoneoptimointia

Blogitekstit tarjoavat loistavan tilaisuuden hyödyntää hakukoneoptimointia, ja täten tuoda lisää liikennettä yrityksesi sivuille.

Kun kirjoitat oman alaasi liittyvista uutisista ja ilmioistä, on todennäköista että kohderyhmääsi kuuluvat asiakkaat loytavat sinut helpommin Googlesta. Hakukoneoptimoinnin perusteet on hyvä olla hallussa, ja jo perusteilla pääsee hyvin alkuun.

Lue asiantuntija-artikkelini 5 helppoa vinkkiä hakukoneoptimointiin Rantapallon blogikoulun sivulta.

5 . Blogiartikkeli on ikuinen

Blogiartikkeli ei vanhene – se löytyy aina internetistä, ja vanhat artikkelit voivat tuoda potentiaalista asiakaskuntaa sivuille pitkänkin ajan jälkeen.

Artikkelia voi ja on myos suotava päivittää, jos tieto oleellisesti muuttuu.

 

Teen työkseni blogisisältöjä yrityksille, joten jos sinulla on tarve sisällöntuotannolle, minuun voi ottaa yhteyttä! Lisää osaamisestani voit lukea täältä.